Alla inlägg den 9 juni 2010

Av Frida - 9 juni 2010 21:43

Vi fick en fin kviga för några dagar sedan, frontrunner x dominator x affinity ur 607 Nola.   Å när vi tog in kvigan för mjölkning så smet lillkalven under tiden... OMG sååå snabba dom är, de små liven...  Kalven hade rundat lagår'n å pinat iväg till gödselbrunnet innan jag hunnit hämta ett rep!   Tack o lov så valde hon att springa in i silon som vi fortfarande har foder kvar i, så när hon började klättra i ensilaget fick jag kasta lasso, å så pass tur hade jag att hon fastnade. Sen gick hon snällt i grimma före mig in i lagår'n.   


I veckan hjälper lille, lille lillebror till här, så vi kanske hinner jobba undan lite smågrejs. Tur han är arbetssugen!   


Nu väntar 8 kalvningar i Juni. Å totalt är vi uppe i 77 kor nu.   Vi hade ju sparat alla våra egna kvigor för att slippa köpa så mycke, men nu är de snart slut kalvade kvigor på ett tag, då vi åter igen sparade till embryospolningen. Så om 9-10 månader kommer de som en boom av kvigor igen. Men i juli kalvar Shelley från ekeröd. Goldwyn x shottle och dr. med sanchez.    Hoppas naturligtvis på en kviga!


Till sist så har vårt kära mejeri, Norrmejerier höjt avräkningspriset med 20 öre!!   Tack för det!


Over and out

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards