Alla inlägg under juli 2011

Av Frida - 27 juli 2011 20:35

I fredags hade vi barn och robotvakt, morfar's och Hanna, så vi åkte in till umeå för en kväll bara vi två. Svensk oxfilé på en restaurangbåt!! *underbart*   Sen såg vi Bridesmaids på bio! Herregud vilken dråplig film!! Var väldigt länge sen jag skrattade så mycke till en film   


Här hemma har markus slagit ut för sinkofoder och lite annat strukturfoder, så till veckan tar vi den 2a och sista skörden för i år!   


I lagår'n så har Lynda inte kalvat, tiden har nu gått ut, så vi får se vad det blir! Dräktigheter med StanleyCup har börjat komma och vi har börjat fundera på vilka tjurar vi ska byta till i höst...ska bli spännande att se vad provet nu i aug. visar.


Vi var till Åkullsjön igår och hälsade på när en kompis till Conrad kom dit med sin lastbil för att Conne skulle se på någon grej, det kom hastigt på så Andreas hann inte spola av lastbilen under flaket. Så igår kväll när Theodor skulle sova sa han: Kossa mu har bajsat på andreas lastbil, conrad tog bort det. Nu var det bara vanlig smuts från grus och annat som fraktas på flaket, men kossa mu fick skulden den här gången.




...

Av Frida - 23 juli 2011 17:34

Idag går tankarna till Norge och de som drabbats av de ofattbart tragiska händelserna där...


En fantastisk sång, med så mycket känsla och tanke bakom... Ryser fortfarande varje gång den spelas...


Av Frida - 21 juli 2011 12:00

Jag har länge tänkt skriva lite om min söta Stella å nu har jag tagit mig i kragen.


När jag tog min röntgensjuksköterskeexamen -06 fick jag ett litet handskrivet kort av Markus där det fanns ett urklipp på en jerseykalv. Min gåva från honom!   

Vi åkte iväg till Fam Bengt Johansson Degersjön där Markus bokat en liten kalv. Bengt var så generös att jag fick välja kalv ur vilken ko jag ville. Så jag gick runt och funderade och hittade några favoriter, däribland Stellas mamma som kalvat många många gånger, kommer inte ihåg helt säkert, men 7 eller 9 gånger tror jag, och bara 1 seminering varje år, utom den senaste då det var 2. Hon har mjölkat bra och hade en bra ext.bedömning

Så till min glädje blev det en liten kviga med härstamningen Q Hov x Jas Dixi x Jas Byg.

Stella har nu kalvat 3 gånger och ska bedömmas till hösten när Gill kommer. Hon är nu VG som 2:a kalvare. 2 kvigor har jag fått, efter Senior och Blackstone.   å nu är hon dräktig igen. Hon har hittills producerat, på 3:dje laktationen, snitt 26,1 kg/dag och då med hennes fetthalt så har hon i ECM mjölkat över 40kgECM på toppmånaderna.


Till min stora stora glädje så vann hon sin klass på Norrkon, blev juver Champion och Jersey Champion!   

  Så här fin är hon, Stellagumman min!!


Theodor är för tillfället sjuk, feber. Han vaknade imorse...eller på förmiddagen kl 10,00 och grät efter pappa å när han inte gick att uppbringa ville han ringa till "hoopaa" ( morfar) sagt och gjort. När morfar svarade samlade han sin bedrövligaste röst och sa med gråten i halsen " Hoopaa jaa ä sjuuk"

Febern har iaf gått ned så han är lite piggare nu.

  Förra veckan kom spånlasset... Jag hann inte stoppa theodor...men han var inte så brydd. Tycker det ska klia nå fruktansvärt...   

I lagårn så väntar vi nu på att Lynda(Lulu) ska kalva. Hon är dr med Frontrunner så de ska bli jätte spännande.


Over and out


Av Frida - 15 juli 2011 22:52

Theodor har fått en balanscykel,en liten 12" cykel utan trampor så han får sparka sig fram med benen och på så sätt hitta rätt balans för cykling till nästa säsong... Igår var vi hem till Åkullsjön då min lille, lille, lillebror Anton fyllde år   Theodor tog med cykeln dit och vi tog en promenad så han fick cykla på asfalten där, å de gick ju bra, men då i morse när vi skulle hämta tidningen här hemma så han "Mamma, det är mycke mycke stenar"   Jaa...dessa underbara barn!   


Hanna har haft semester nu i 2 veckor så vi har inte heller hållit så hög hastighet, men på måndag är hon tillbaka så då blir de lite djurflytt och annat!


  


Av Frida - 8 juli 2011 21:03

Vi har tillsammans med Simon Renström glädjen att berätta att den senaste embryot blev en kviga. Så nu kan vi, så långt vi känner till iaf, introducera en ny Kanadensisk Ayrshriefamilj i Sverige. Kellcrest BBBK Designe. Kvigan är efter den privatägda tjuren Blackaddar BB Kellogg, så det är endast genom embryon den tjuren finns att få tag på i Sverige.   

Den lilla kvigan är nog den femeninaste kalv vi någon gång fått...

    Kellcrest har genom åren levererat många kända individer för de som har intresset. Nu senast semextjuren Landscape.


Solen skiner på oss här i norr, så vi har passat på att besöka både havet och en superfin insjö i mina hemtrakter, Bjännsjön, för sol och bad. Roboten har skött sig fint så vi har inte haft några larm att åka hem till   


Over and out

Av Frida - 4 juli 2011 22:21

Nu har vi varit iväg på en minisemester. Det blev till Piteå Havsbad, är som lämpligt långt med barn i den här åldern   Så nu har vi provat på att "bada" i havet...iaf plaskat liten med fötterna   

Dagen efter bar det iväg en snabbis till Älvsbyn och Lidströms. Den dagen spenderades med goa vänner och en massa bad i en jättefin insjö, där var de så varmt att till och med jag simmade runt en stund   

  Markus & Theodor i Pite   Othilia älskar att bada!

Det var denna semester... några fler dagar finns oxå inplanerade så vi får nog lite ledigt vi oxå!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards